0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Hoi Astrid,Heb de lexilijst van Sylvie bekeken. Zover als ik het kan beoordelen van papier heeft zij nog niet echt een achterstand, maar zit ze nog net binnen de marge.Kinderen van haar leeftijd moeten gaan spreken in zinnen van 3 a 5 woorden en daarvan moet 50 tot 70% verstaanbaar zijn.Mijn advies: zoveel mogelijk de taal stimuleren (veel benoemen, herhalen, liedjes zingen, spelletjes spelen en boekjes voorlezen) en dan over een half jaar opnieuw bekijken hoe het met haar spraak- en taalontwikkeling is. Wat vind je van dit voorstel? Groetjes, M
Hey Astrid,Als ik het "droog" bekijk, heeft ze daar ook wel een reden voor. Kinderen presteren slecht als er spanning heerst en jullie hebben de laatste maanden behoorlijk wat voor jullie kiezen gehad. De eerste woordjes/zinnen gaan vaak vrij rap, wordt er dan nog regelmatig gestimuleerd en komt er reactie van jullie, dan vindt ze het leuk en gaat ze nog meer oefenen. Meis, het kan niet anders dan dat Sylvie minder aandacht krijgt dan eigenlijk zou moeten.... Jij zit niet lekker in je vel, kan het soms amper bolwerken. Karst loopt ook op zijn tandvlees en de drie kids samen maken het jullie niet makkelijker. Ja je doet je uiterste best om Sylvie niet tussen wal en schip te laten vallen, je let ontzettend goed op! Alleen kan je het niet voorkomen, daarvoor ligt er teveel op jullie bordjes. Dus zeer zeker geen kritiek naar jullie toe!!!! Maar leg de lat voor Sylvie niet te hoog, kijk of je die solo aandacht kan geven, Thomas is natuurlijk van harte welkom als jullie samen boekjes gaan lezen en dingen gaan benoemen, misschien kan hij jullie als grote broer zijnde zelfs wel helpen (irene en anne vinden het fantastisch om Renée dingen te leren) Vraag aan Thomas of hij ook een spelletje "wat is dat" met Sylvie wil spelen! Mijn meiden zijn supertrots als kleine zus weer een nieuw woordje kent of als ze hun napraat. Renée op haar beurt doet het weer bij ons oppaskindje Ilana, ook machtig om te zien, dat wijze kopje in "lerareshouding" Knuf, Nynke
heb verder geen tips, sluit me aan bij Nynke, maar wat is dat voor lijst eigenlijk die lexi lijst?!?!En wat zijn de standaarden?? (is gewoon pure nieuwsgierigheid :bloos: heb bij mijn eigen jongens niet het idee dat er iets aan de taalontwikkeling schort)
ik kan me heel goed vinden in het verhaal van nynke.misschien dat je wat beter begrijpt nu wat ik een tijdje terug bedoelde ?dikke kus