0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Hey Astrid,Denk dat er meerdere dingen meespelen, waaronder ook het verschil in aanpak tussen jou en Karst. Hierdoor zal Thomas een beetje in de war raken. Grote kans dat jij probeert Karst zijn aanpak te compenseren en daarom bepaalde dingen misschien door de vingers ziet... (zie ik vaak hier om mij heen) Dit geeft geen duidelijkheid naar Thomas toe en doet hem geen goed.
Ieder kind heeft leiding nodig, alleen is de manier waarop leiding gegeven moet worden per kind verschillend. Als ik het zo lees (en neem daarbij mee dat ik jullie persoonlijk niet ken en alleen maar teksten kan lezen) denk ik dat Thomas en jij elkaar niet altijd begrijpen en dat er daardoor dingen mis gaan. Wat jij hieraan kunt doen, is heel kort maar duidelijk uitspreken wat jullie gaan doen en wat je van Thomas verwacht.
Hij mag tegenspreken, maar je mag hem wel duidelijk maken op welke toon jij wel/niet accepteert. Als jij niet naar zijn "uitleg" wil luisteren, ga je voorbij aan zijn persoonlijkheid en wensen. Maar je mag hem wel een voorwaarde opleggen. Voorbeeld: Thomas we praten hier .... over, nu moet ik naar binnen om... Op het moment dat hij vol blijft houden dat hij geen grote mond heeft (dus achteraf) probeer dan toch met hem te praten over hetgeen is voorgevallen.
Gewoon negeren of aan zijn "tegenstrubbelen" voorbij gaan, lost de oorzaak niet op.Maar wel duidelijk zijn Astrid, zodat hij weet binnen welke lijnen hij lopen mag.
Hihi twee minuten zijn idd veel korter als dat je denkt!
Het is erg lastig, maar probeer toch eens eerst zijn kant te begrijpen voordat je jouw kant aan hem uitlegt... Zodat je zijn verhaal kan gebruiken om jouw verhaal duidelijker te maken. Dan kan je begrip voor hem in je gesprek verweven en zal hij meer aandacht hebben voor wat jij zegt. Probeer eerst zijn verhaal in jouw woorden aan hem terug te koppelen zodat hij kan zeggen of je het wel of niet goed begrepen hebt. Dit kost tijd... maar is zeer zeker wel de moeite waard.
Als ik jouw verhalen lees, krijg ik toch het gevoel dat Thomas op een andere golflengte zit dan jullie. Dat maakt communicatie moeilijker, maar niet onmogelijk. Ieder kind heeft zijn eigen "knopjes" het is alleen even zoeken waar die knopjes zitten.Knuf!
ik denk dat nynke wel een punt heetf met hoe bied je iets aan.Ik zelf ben bijvoorbeeld iemand die erg gevoelig is voor de manier waarop iets gezegd wordt .
Daarbij denk ik dat thomas sowieso een gevoelig manneke is, en door dat je ziek geweest bent en alles eigenlijk zich misschien in de steek gelaten voelt?
En dat bedoel ik niet slecht, .ik bedoel dit niet als aanval of iets , maar probeer wel mogelijkheden aan te dragen vanuit een ander oogpunt zeg maar.
Tja aan de ene kant moet je daar met z'n tweetjes achter staan.... maar aan de andere kant, als dit het juiste is voor Thomas en veel problemen kan voorkomen/oplossen, dan zul je toch voor hem moeten kiezen. Je doet het dan voor hem én voor jouzelf. Jullie leren dan beter met elkaar omgaan, dat is altijd een win/win situatie. Wat de rest van de wereld ook doet... tussen jullie tweetjes zit het dan wel goed! Bovendien kan jij Sylvie en Lisanne dan ook voordoen hoe ze het beste met Thomas kunnen communiceren. Dus al zou school niet meedoen... al zouden opa/oma niet meedoen... al zou papa niet meedoen.... al zou de hulp niet meedoen.... Thomas weet dan op wie hij terug kan vallen en wie hem begrijpt! Dikke kus!
poepscheet en stomme papa/mama
Tja, voor het goede moet je er samen achter staan, dat is waar.... maar beetje is al beter dan helemaal niets toch?Zou van de zotte zijn dat als één van de twee echt niet wil, je ook niks kan veranderen. Dikke